A viking serkr

serkr

Jag planerar en vikingatida dräkt från 900-talet. Mitt mål är en enklare dräkt så som den kan ha sett ut i Birka under den tiden. Att jag valt just Birka som utgångspunkt beror helt enkelt på att jag bor i närheten av Mälardalen och det känns därför kul att kunna bygga en dräkt på fynd som är såpass nära mitt hem.

Det här är grunden, en enklare särk eller serkr som enligt Thor Ewing ska vara det vikingatida namnet på plagget. När det kommer till Birkas särkar finns det två typer, den släta som jag valt att sy och en gofferad. Den släta särken är vanligare i de äldre gravarna men den förekommer även i de yngre från 900-talet. Jag har valt att sy särken enligt Inga Häggs beskrivning med enbart kilar i sidorna, Hägg beskriver vidare att den bör ha haft generös vidd, en halslinning nära halsen och ett djupt sprund.

Min serkr är sydd i ett oblekt lintyg som är ganska finvävt, för att hålla ihop sprundet har jag valt ett litet runt spänne baserat på ett fynd från Birka grav 965, fyndet är i silver medan mitt spänne är i brons. Hägg kallar den typen av spänne för ”det fjärdet spännet”.

bj965

I’m planning a set of Viking garment from the 10th century. My goal is a simpler outfit as i might have looked in Birka at that time. The choice of Birka has to do with the fact that I’m living near the Mälardalen and that it is nice to make something based on finds that is so close to my home.

This is the base, a plain shift or serkr the word that Thor Ewing describes as the Viking name on the garment. When it comes to the shifts from Birka there are two types, a plain one and a gofferd one. The plain one is more common in the older graves but exist in the younger once from the 10th century to. I have chosen to make the shift as Inga Hägg describes it with gores only in the side seams. Hägg describes that it would have had a genorous width, a neckline that was close to the neck and an deep placket in the front.

My serkr is made in a unbleached linen that is in a rather fine weave. To hold the placket together I have chosen a small brooch based on a find from Birka grave 965, the original is in silver but my version is in bronze. Hägg calls that type of brooch for ”the fourth brooch”.

Literature:
Inga Hägg, Kvinnodräkten i Birka, Aun 2 Uppsala (1974)
Thor Ewing, Viking clothing, History press (2007)

Kommentera

