Mantelet, mantelot, mantlet?

krage

I våras snubblade jag över ett par bilder från ett Milanesiskt manuscript (Nouvelle acquisition latine 1673) daterat till 1390. Bilderna visade män och kvinnor i ett capliknande plagg med huva. Lite som en jättehätta, med undantaget att huvan och kragen inte såg ut att hör ihop. Det fick mig att minnas ett blogginlägg av Arachne jag läst med liknade bilder (inlägget, och resten av bloggen, är läsvärt och återfinns här) med flera liknande bilder. Efter lite grävande hittade jag två manuskript, en textil tapet och ett gravmonument från tre olika länder samt en oklar wikipediareferens till ett plagg som ska förekomma i Chausers ”The Knights Tale” daterad 1386. Plagget kallas mantelet (alternativt mantelot eller mantelt) och beskrivs vara en kort version av manteln. Jag har inte haft möjlighet att läsa orginalskriften och kan därför inte helt säga om detta verkligen stämmer

This spring I stumble upon a couple of images from a Milan manuscript (Nouvelle acquisition latine 1673) dated to 1390. The images showed men and women in a cape like garment with a hood. Kind of a giant hood, with the exception that the hood and the bottom didn’t look like they belong together. That reminded me of a blogg I’v read by Arachne  with similar images (the blogg is really good, you can find it here). After some digging, I found two manuscript, a textile tapestry and a tomb from three different country’s and an unclear reference on Wikipedia to a garment that is suppose to be in  Chausers ”The Knights Tale” dated 1386. The garment is called mantelet (or mantelot, or mantelt) and is described to be a short version of the mantle. I haven’t had the opportunity to read the actual text so I cant say if it is correct.

Nouvelle acquisition latine 1673 huva  Nouvelle acquisition latine 1673 1390 huva La Quête du Saint Graal et la Mort d'Arthus 1380-85 49v

Bilder ur två Italienska manuskript; de två första ur Nouvelle acquisition latine 1673 från 1390 och den sista ur La Quête du Saint Graal et la Mort d’Arthus från 1380-85
Pictures from two Italian manscripts: the first two are from Nouvelle acquisition latine 1673 dated 1390 and the last from La Quête du Saint Graal et la Mort d’Arthus dated 1380-85

The Tristan hanging Germany 1370-1400En dålig bild på Tristan tapeten, från norra Tyskland daterad 1370-1400
A rather poor imgage of the The Tristan hanging from north Germany, dated 1370-1400

Mourners on Thomas de Beauchamp's tomb 1360-1375Småfigurer på Thomas de Beauchamp’s grav, England, daterad 1360-1375.
Mourners on Thomas de Beauchamp’s tomb, from Warwick England, c.1360-1375

Det här var ett plagg jag ville återskapa, perfekt för mig som är så frusen men som har svårt för de längre mantlarna. Jag valde att inte göra de ärmhål som den kvinnliga gravfiguren verkar ha men inkluderade knapparna. Efter lite klurande med skärningen (är det en halvcirkel? är det någonting annat?) kom jag fram till att det bästa var att förlänga mitt struthättemönster och ta bort huvan. Jag handsydde hela i ett fint ljusblått kläde med lintråd, fodrade med kaninpäls och satte knappar i framkanten. Resultatet blev ett värmande mysigt plagg jag är mycket förtjust i.

This was a garment I wanted to recreate, prefect for me that gets cold easy but don’t like the long mantle. I choose not to make the armholes that the women weeper seems to have but did include the buttons. After some thought on the cut of the garment (is it a half circle? Is it something else?) I decided to the best was to enlarge my hood and remove the hood part. I hand sewn the garment in a nice light blue melton, lined it with rabbit fur and put buttons in the front. The result is a warm garment I am really found of.

kragen

Jag vill avsluta med att påpeka att detta är min tolikning, den tolkning jag funnit rimligast, av ett antal bilder. Andra kan komma att tolka samma bilder annorlunda.
I like to end by saying that this is my interpretation, the one I found most reasonable, of a number of images. Others may interpretat that same images differently.

Kommentera

