Do-redo sommarklänning

IMG_1211

För ett par år sedan fick jag en hög med rutigt tyg av min mor, en del av det var redan fållat till en bordsduk. Den bordsduken är nu förvandlad till en luftig sommarklänning. Jag använde mig av ett Vogue vintage models mönster (nr 8812) som ursprungligen gavs ut 1940. På det stora hela var passformen på mönstret riktigt bra, det var endast den rynkade bystdelen jag var tvungen att förändra lite. Knapparna kommer från arvet av sömnadsdetaljer jag fick efter farmor vilket gör att klänningen i stort sett inte kostat mig mer än arbetstiden.

IMG_1216

A couple of years ago I’v got a pack of checked fabric from my mother, one part of it was already made into a tablecloth. The tablecloth is now transformed into a light airy summer dress. I used the Vogue Vintage models pattern (nr 8812) that originally was published 1940. On the whole the fit of the pattern war really good, I only needed to reshape the upper part. The buttons comes from the large stash I inherited from my grandmother, that means that the dress only has cost me the work hours and nothing less.

IMG_1215

Kommentera

