Krusdok – Frilled veil

För ett halvår sedan gick jag med i Marias Manuskriptutmaning, som i korthet  går ut på att man väljer en person på en medeltida målning och syr den uppsättning kläder som personen i fråga har på sig, precis så som de ser ut. Mitt val var en kvinna i röd klänning med ett enkelt krusdok.
Klänningen är inte helt färdig men krusdoket pryder nu sin plats.

Jag valde att sy en enkel D formad slöja med en påsydd smal rynkad remsa längst ut. Troligen har de enklare doken haft någon typ av väv krusad stadkant men eftersom jag inte hade tillgång till den typen av tyg fick jag göra en alternativ lösning.
Resultatet är helt acceptabelt, gör jag en ny kommer jag att minska bredden på den krusade remsan ytterligare.
KrusdokAbout six month ago I joined Marias Manuscript challenge, that in short challenge you to choose a medieval picture and make the garments of one of the persons in that picture, exactly like they look. My choise was a women in a red dress with a simple frilled veil. The gown is still a work in progress but the veil is finished.

I choose a simpel D shaped veil with a sewn on smal frilled edge. Probebly this type of veil would have had a woven frilled edge but since I don’t have access to that type of fabric I had to look at alternativ solutions.
The finished veil is fully acceptabel but if I do make another one I will make the frill a little bit narrower.

2 thoughts on “Krusdok – Frilled veil

Kommentera

