Challenge no 5

bodice

Lite för sent ute men detta är mitt bidrag i Historical Sew Forthnightlys femte utmaning. Ett kläningsliv till min senvictorianska sommarklänning. Som synes har jag också en, nästan, färdig kjol.
I retrospekt är det ett par saker jag skulle gjort annorlunda, nu följde jag mönstret och placerade styvnaden på insidan av yttertyget (mellan yttertyg och foder) i stället för på insidan av fodret vilket skulle ha varit smidigare och någonting som jag sedan jag sydde har lärt mig användes under epoken. Jag är heller inte helt nöjd med kragen den kunde ha varit längre och omslutit halsen helt istället för att som nu lämna  ett glapp. Eftersom jag inte kände för att sy 16 st knapphål tog jag en genväg och sydde på hakar och hyskor som stängning under knapparna. Dessvärre går ett par av hakarna konstant upp och knäppningen ”flaxar” lite så i sinom tid kommer jag sätta mig och sy de där knapphålen vilket kommer ge livet ett ännu bättre utseende.

The challenge: #5 Bodice

Fabric: 1 ½m, plaid cotton plain weave, 1½m cotton twill and stripes of cotton velvet (for the trim)

Pattern: Truly Victorian 1885 cuirass bodice  (TV460)

Year: 1880′s

Notion: Boning, lace, hooks and buttons for closure

How historical accurate is it? Fairly accurate, I’ve made it on my modern sewing machine but only with the seam that is on the once from the period. Alas I followed the pattern and put the boning on the fashion fabric, between the fashion fabric and lining, rather then on the inside of the bodice (something that I discovered later was done in the era and would have been easer).

Hours to complete: No idea (I’m terrible on counting hours)

First worn: Not counting the times I’ve tried it on to check size, I have not worn it yet.

Total cost: 34$ (220 SEK)

Mest nöjd är jag med ryggen, som fick en perfekt matchning av diagonala rutor.
backJag har lärt mig mycket på det här vilket innebär att de kommande klänningsliven kommer bli ännu bättre.

One thought on “Challenge no 5

  1. Sarah W

    Fint, mönsterpassningen bak är riktigt grann! Man lär sig mycket genom att göra, särskilt när det inte blir riktigt som man tänkt sig…

    Jag har nyligen startat en facebookgrupp (”Sömnad av 1800-talskläder” heter den) för de som håller på med sådant, kanske något för dig?

    Svara

Kommentera

